Jakie obowiązują terminy zgłaszania pracowników do ZUS?

Zastanawiasz się, jakie masz obowiązki wynikające z zatrudnienia pracownika? Nie wiesz, jakie terminy Cię obowiązują? Tutaj dowiesz się wszystkiego, co potrzeba, aby zgłosić pracownika do ZUS. Jeśli Cię to interesuje, to zostań na stronie. Zapraszamy do lektury.

Obowiązki ubezpieczeniowe pracodawców względem pracowników

Przede wszystkim pracodawca ma obowiązek zgłosić pracownika do ubezpieczenia oraz wyrejestrować go w czasie, gdy przestanie podlegać ubezpieczeniu. Wszystko zależy od momentu powstania obowiązku ubezpieczeniowego. Powstaje on zazwyczaj pierwszego dnia pracy pracownika. Jednak same zgłoszenie do ubezpieczenia nie kończy obowiązków pracodawcy wobec osoby rozpoczynającej zatrudnienie. Po zgłoszeniu pracownika do ZUS pracodawca ma obowiązek naliczania i odprowadzania składek w wysokości obliczanej na podstawie wynagrodzenia. Pracownik zostaje wtedy objęty ubezpieczeniami:

  • społecznymi:
    • emerytalny – gwarantuje emeryturę po przepracowaniu określonej liczby lat,
    • rentowemu – zapewnia wypłatę renty w przypadku utracenia przez pracownika zdolności do wykonywania pracy,
    • chorobowemu – gwarantuje wypłatę zasiłku w czasie choroby pracownika,
    • wypadkowemu – zapewnia odszkodowanie w razie wypadku,
  • zdrowotnym – zapewnia ubezpieczenie w NFZ i darmową opiekę zdrowotną.

Jeśli wiesz już, jakie obowiązki ubezpieczeniowe ma pracodawca, czas poznać terminy, które go obowiązują. Interesuje Cię to? To zostań na stronie i czytaj dalej.

Terminy obowiązujące pracodawcę zgłaszającego pracownika do ZUS

Zanim pracownik zostanie zgłoszony przez pracodawcę, to właśnie pracodawca ma obowiązek wypełnienia druku ZUS ZUA. Dzięki niemu może on zgłosić pracownika. Termin obowiązujący do zgłoszenia to 7 dni od rozpoczęcia pracy przez pracownika. Jak można złożyć ZUS ZUA? Osobiście w placówce ZUS, elektronicznie przez platformę PUE ZUS lub przez podpis kwalifikowany oraz listownie. Jeśli potrzebujesz zaufanego dostawcy usług kadrowo-płacowych, który rozwiąże Twoje problemy związane ze zgłoszeniem pracowników, to nie zawahaj się skontaktować.  Natomiast jeżeli interesują Cię tematy księgowe, to zapraszamy na nasz blog!

Jakie obowiązują terminy zgłaszania pracowników do ZUS?